tisdag 31 mars 2009

Aldrig någonsin tillräckligt snabb

En av de största utmaningarna just nu är timmen/timmarna mellan dagishämtning och middag. Jag tycks liksom aldrig hinna få maten på bordet i tid, hur snabba rätter jag än gör eller hur mycket jag än förberett. Går det bara lite för långsamt i dotterns ögon (å då pratar vi tillfällen när middagsmaten tar 10-15 minuter) tar hon själv för sig av det som finns framme i fruktskålen: äpplen, bananer, lime, tomater, gul lök.... häromdagen hittade jag t.om. bitmärken i en färsk chilifrukt! Och helst skulle jag ju vilja att hon åt sig mätt på mat.

Fast å andra sidan.... Det ena tycks inte utesluta det andra. Efter att ha lekt i parken en stund efter dagis åt hon igår ett helt äpple, en halv banan och en stor tomat - bara för att en kvart senare äta två omgångar ris och thailändsk kycklinggryta med kokosmjölk, chili och citrongräs. Samma sak hände idag, fast då var det kålpudding som plötsligt var "Uhmmmmm" i två stora portioner. Vad är det för ett litet monster vi har fått?!

Inga kommentarer: