onsdag 28 januari 2009

Som i en TV-reklam

Häromdagen kom mannen hem med en ny skurmopp (jojo, det är roliga saker vi shoppar nu för tiden). Glatt förevisade han alla finesser: den kunde användas torr, våt, hade skrapa osv. osv. Plötsligt insåg han vuxenpoängsfaktorn (töntfaktorn...?) och fnissade till. Själv kände jag mig som klippt och skuren ur en TV-reklam. För är det inte VÄLDIGT många reklamfilmer för städ, tvätt och disk där män förevisar/talar om produkternas förträfflighet eller förevisar det skinande resultatet medan kvinnorna är de som städar? När jag tänker på det undrar jag om jag sett NÅGON reklam där män städar? Visst, en del tvätt och disk reklam gör ju en poäng av det. Ni vet, en förnumsig och lite överseende fru ler kärleksfullt - men rätt överlägset - åt sin man som visserligen försöker men är såååå klantig?! Blir man inte trött på dessa stereotyper så säg?!

Inga kommentarer: