måndag 1 december 2008

The Wave

För en tid sedan var vi några som diskuterade huruvida vi lär oss av historien och andras misstag eller inte. Själv är jag tveksam. Ta förintelsen under Andra världskriget, till exempel. Mot bakgrund av Ruwanda, Balkan och allt annat som hänt de senast 15-20 åren tycker i allafall jag att det är naivt att säga att förintelsen inte skulle kunna hända igen. Minns att vi på högstadiet - eller var det gymnasiet? - fick se en film med just den frågeställningen. Filmen handlar om en historielärare som får frågan om hur nazismen kunde dra med sig så många tyskar under 30-talet och står svarslös. Men så beslutar han sig för att göra ett experiment med sina elever och startar på skolan en rörelse kallad "The Wave". En thriller om hur lätt det kan vara att manipulera människor. Filmen baserades på en verklig händelse och var ruggigt bra. Och nyss läste jag att det i dagarna släpps en nyinspelning av samma film. Hoppas att den blir minst lika bra och tankeväckande.

Ps. Filmen jag såg under mina tonår är från 1981, 44 minuter lång och regisserad av Alexander Grasshoff. Den nya är regisserad av Dennis Gansel och är 93 minuter lång.

Inga kommentarer: