onsdag 10 december 2008

Provocerande dåligt

Jag läser som bekant tonvis med tidningar varje månad, har ju lyxen att göra det utan att bli ruinerad på kuppen. En del är bra, andra sämre och vissa provocerande dåliga. Två som alltid provocerar mig till den milda grad att mannen med jämna mellanrum säger åt mig att sluta läsa är Amelia och I form.

Ta I form, till exempel. Bara en massa forskningsrön staplade på varandra utan något sammanhang eller förklaring till hur forskarna kommit fram till resultatet. Dessutom är lay out:en sjukt tråkig och språket ska vi inte prata om. I nr 18/2008 finns t.ex. en ledare/krönika om ett maratonlopp: "Nästan som att vara gravid på riktigt för allra första gången". Vem f..n är gravid på låtsas?! Och OM man skulle vara det skulle det väl ta-mej-tusan inte kunna jämföras med ett maratonlopp?

Och än mer provocerande för sådana som mig: en artikel beskriver hur det i kostplaner, dieter och hålla vikten-råd visst "finns utrymme för sött varje dag": "Du kan mycket väl njuta av något sött varje dag utan att kompromissa med vare sig vikt eller hälsa. Du måste bara vara målinriktad och komma underfund om (heter det förresten inte "komma underfund med"?) vilken choklad Du helst vill ha". Hallå! Sen när blev "choklad" synonymt med "sött"? Det finns faktiskt folk som inte tycker om choklad, så det så!
Kanske finns det förklarande omständigheter i artiklarna, men efter att ha läst rubriker och ingresser är mitt tålamod nere på noll och tidningen åker i papperskorgen.

Inga kommentarer: