torsdag 16 oktober 2008

Googla Dig själv innan chefen gör det

I nya numret av Jusektidningen finns en artikel om huruvida arbetsgivare använder internet när de rekryterar och hur Du bäst marknadsför Dig för potentiella arbetsgivare på nätet. Bland annat intervjuas en konsult i webbmarknadsföring som konstaterar att en egen blogg är ett strålande sätt att marknadsföra sig på. Men samtidigt manar han till försiktighet:"tänk på att alla åsikter Du luftat, bloggat och bilder Du lagt ut på nätet utgör Din framtida internetprofil". Kan Du stå för Din medverkan i blogginlägg och på bilder? För även Du tar bort eller ändrar lämnar allt Du publicerar spår som kan återskapas. Känner mig plötsligt stärkt i mitt val att blogga anonymt och välja vem jag avslöjar min bloggidentitet för - känner mig ganska osugen på att låta alla mina (framtida) chefer och kollegor ta del av mitt mest privata jag.

Inga kommentarer: