torsdag 30 oktober 2008

Förskolesamtal

Efter att ha bokat tid för "post-inskolningssamtal" på E:s förskola två gånger och båda gångerna mötts av att "vår" förskolepedagog gått hem eller haft semester (jo då, det var hon själv som bokade tiden båda gångerna), blev jag inte så förvånad när det vid dagens hämtning lät som självklart att vi skulle ha samtalet just idag (först nyligen fick jag veta av min man att hon ringt och bokat tiden med honom under dagen....).

Hur som haver. Jag passade på att ge både ris och ros (mest det sista) och fråga över gängse nomenklatur: är det t.ex. ok att säga dagis och dagisfröken? Dagis tyckte hon var ok eftersom det förskolan är ett onödigt långt ord för de allra minsta (i min värld är det skillnad på dagis och förskola, tycker t.ex. att förskola passar bättre på sexårsverksamheten, men vad vet jag.....). Dagisfröken var för henne helt förkastligt eftersom begreppet suddar ut utbildningsskillnaden (och skillnaden i status...?) mellan henne som förskolelärare och de andra två på E:s avdelning som "bara" är barnskötare (ironiskt nog är de andra två så himla mycket bättre pedagoger....). För egen del tycker jag begreppet är förlegat av andra orsaker. Att det inte är könsneutralt är en, att det för tankarna tillbaka till svunna tider då lärarkåren till största del bestod av unga ogifta kvinnor en annan. Å andra sidan är det ju otroligt opersonligt att tala med dottern om "förskolepersonalen" (i de fall jag inte vet namnet på dem). Dilemma... Hur gör Ni?

Ps. För den som undrar var det bara positiva ord om vår E. Efter inskolningen var allt bara toppen. Solstråle. Tokfia. Busunge. Pratglad och omtänksam, var några av orden som nämndes. För oss är det oxå uppenbart att E gillar förskolan och personalen - hon vill knappt gå hem om dagarna! Tycker det är helt fantastiskt att all personal, oavsett avdelning, tar gemensamt ansvar och att det är upp till varje unge att leka på den avdelning hon eller han har lust. Och framförallt, att det inte bara är "förvaring": En dag per vecka gör de utflykt, en annan dag är vikt för lek i smågrupper (ateljén, vattenlek eller sagomys). På schemat finns också rytmik och ytterligare en dag är "kulturdag" då barnen sjunger och lyssnar på musik från andra delar av världen och varje fredag är det disco. Jag vill oxå gå i förskola!!!

Inga kommentarer: