lördag 8 december 2007

Missat

Jag tillhör dem som fullkomligt älskar Astrid Lindgren. Skrev mitt specialarbete om hennes författarskap på gymnasiet, får rysningar i hela kroppen när jag hör henne läsa sina berättelser och önskar mig boken "Astrids bilder" av Jakob Forsell. Trodde oxå att jag läst allt hon skrivit, både som barn och vuxen. Men lilla svägerskan uppmärksammade mig nyligen på att jag missat en: bilderboken "Draken med de röda ögonen". Inte värre än att det kan åtgärdas: - har precis beställt boken i julklapp till E (tack för tipset, M!). Inte vet jag om hon förstår något, men hon tycks redan uppskatta när vi läser för henne. Vilken av berättelserna som är min favvis? Som barn var det Bullerbyböckerna och "Mio min mio", men som vuxen föredrar jag de små korta berättelserna i "Nils Karlsson Pyssling" och "En småländsk tjurfäktare". Bäst är de riktigt sorgliga, t.ex. "Sunnanäng" och "Spelar min Lind, sjunger min näktergal".

Ps. M, förstod så småningom varför jag missat boken: Den kom ut 1999, dvs. efter de biografier om Astrid som jag läst och låååångt efter att jag skrev mitt specialarbete.

Inga kommentarer: