fredag 19 oktober 2007

Självdiagnos

I senaste numret av gratistidningen Stora & Små (nr 8) skrivs om folksjukdomen Parentecit, eller Päronsjukan som den oxå kallas och som drabbar föräldrar. Självklart var jag tvungen att testa mig själv. Så here goes:
1. Rulla vagn-symptomet (att rulla varuvagnen på Ica fram och tillbaka som om det vore en barnvagn) - Japp!
2. Fläcksymptomet (att inte bekymra sig över en fläck på tröjan eller byxorna och låta bli att byta om, vare sig det är kräks eller bajs) - Nja, kräks kanske jag döljer med en kofta, men om det är bajs byter jag bums!
3. Skära upp maten-symptomet (att skära upp all mat i småbitar, inklusive Din egen, eller blanda ihop allt på tallriken till något puré-liknande) - Nej, vi är inte där än.

4. Toakoll-symptomet (att ha järnkoll på var det finns offentliga toaletter och vilka mynt de kräver) - jo då. Gäller även T-banestationer med hissar och fik med skötbord.
5. Föräldragruppsymptomet (de viktigaste vännerna just nu är de andra i föräldragruppen) - NEEJ! Kommer inte att hända. De är så klart viktiga nu, men mina gamla vanliga vänner är viktigast!
6. Vi-symptomet (att tala i "vi-termer") - ja då, "ska vi byta blöja" är en favvis hos båda M och mig.
7. Läget-symptomet (att prata sovtider, mat, bajs osv. så fort någon frågar hur läget är) - Aldrig!
8. Sömn-symptomet (att aldrig kunna få en sovmorgon, trots barnvakt eller första fyllan, dvs. att alltid vakna tidigt av sig själv vare sig det behövs eller ej) - Nej, E sover ju inte sällan längre än vi på morgnarna.
9. Passa på-symptomet (bebisen styr allt å bestämmer när Du får äta, ha sex eller sova) - Jo då, när E sover "passar jag på" att göra det mesta å så fort hon vaknar lämnas det halvgjort: lunchen, tvättmaskinen, städningen....
10. Dag-TV-symptomet (att ruta in dagen efter "Oprah", "Hem till Gården", "Skilda världar", "Dr Phil" och de andra) - Nej. Har medvetet vägrat att slå på TV:n på dagarna eftersom jag har en tendens att fastna i allsköns skit på burken. På sin höjd har jag sett något reprisavsnitt av "Cityakuten" om det tajmat med amning.

Så Ni ser - ganska frisk är jag ändå!

Inga kommentarer: