fredag 6 april 2007

"Städa städa varje fredag å så varje jul..."

Som bestämt var ägnade vi långfredagen åt storröj (kanske inte i god kristen anda, men långfredagen ska väl vara en enda lång plåga...?!). M bar upp en si så där 35 flyttkartonger från källaren (what can i say - jag är en hamster!!!) och sen satte vi igång i bara pyjamasen: Sorterade, slängde, flyttade om osv. osv. I de här lägena är det j..igt jobbigt att vara känslomässigt fäst vid allt man äger och har:
"Oh nej, den där tröjan kan jag inte slänga, den hade jag ju på mig vid vår första date.", "Nä, man vet aldrig när man behöver ha en koreansk solfjäder igen", "Blandbanden jag fått av kompisar och tonårskärlekar, nej de kan inte kastas - även om jag inte längre har något att spela dem på", "Och den där skorna - även om de knappt håller ihop längre - har varit över hela världen med mig, det går inte". "Å de där gamla biobiljetterna, nä de måste sparas".

Suck! Så Ni fattar att det tog sin tid.

Men "we did good". Bara 9 lådor gick tillbaka till källaren, 5 ska till svärföräldrarna för vidare transport till vårt framtida landställe (hoppas det fortfarande är ok, S och G!) , en hel del kastades och resten ska säljas på loppis. Å lite kul hade vi faktiskt oxå. För den som undrar kan jag t.ex. berätta att den 3 mars 1989 ägnades åt ett hejdundrande tequila-race på "Dicks T-bar" i Val d'Isere (remember girlies?). Jojo, allt finns nedtecknat i dagbokssamlingen och i de hundratalet fotoalbumen. Hittade också ett helt gäng blandband från kompisar och gamla kärlekar, mitt första stickalster (en rosa katt) och favvisboken om "Topsy". Ibland är det faktiskt rätt kul att städa!

Ps. Men än är det inte slut. För i princip hela skivsamlingen kommer att köras till loppis och innan dess ska ALLT läggas in på datorn. Och det, mina vänner, tar en evinnerlig tid!

Inga kommentarer: