måndag 5 mars 2007

Fördomar på blixtvisit

Har genomfört mitt hittills snabbaste "kusthoppande" idag: Tog 7-flyget till mitt 9-möte i Göteborg. Avslutade kl. 12, spårvagn till mitt 13-möte, taxi till Landvetter och tillbaka i Stockholm kl. 16. Tjoff, tjoff! Lunch fick det bli i form av en medhavd macka "in-between".

Under mina förflyttningar hann jag fundera en del. Alltså, jag känner inte till Götets stadsdelar annat än till namnet. Jag vet alltså var Vasastan, Majorna, Linnéstaden och annat finns, men har noll koll vad gäller områdestyp. Var det är tjusigt att bo, vilka områden som bör undvikas en sen natt osv. Så hur vet man? Jo, man betraktar fönstren i fastigheten och låter ALLA ens fördomar få fritt spelrum. Fönster med "u-formade" spetsgardiner i rysch-pysch, makraméamplar med ampeliljor och lampetter med fransar i gammelrosa skvallrar ju inte precis om unga, trendiga människor i karriären. Då är det snarare vepor, orkidéer och någon trendig fönsterarmatur som skymtar förbi spårvagnsfönstret. Stora mönster på gardinsjok av chintz skriker 80-tal, medan en kort kappa i bomull med spets och en pigtittare signalerar bondromantik osv. osv.

En rätt hemsk och avskyvärd tidsförströelse för folk som gillar att stoppa in andra människor i olika fack. Hemskt - och rätt roligt på samma gång.

Inga kommentarer: