torsdag 18 januari 2007

Om ett ord

När jag läste media och kommunikationsvetenskap för en hel livstid sedan gjorde vi ett par gruppuppgifter av tämligen meningslös karaktär. Några valde då att analysera kontaktannonser i olika typer av tidningar (själv jämförde jag svenska och utländska såpor, typ "Glamour" v/s "Skilda världar"). Ett av de mest använda orden i dessa annonser (oavsett ålder, kön, bostadsort etc.) var levnadsglad. Nyligen stötte jag på begreppet igen (därav tankevurpan) och kunde inte låta bli att fundera: Vad innebär det egentligen?

Enligt Svenska akademins ordlista är en levnadsglad person "en som känner glädje att leva, full av livslust, frisk, hurtig och käck". Jag föreställer mig en utåtriktad, sprudlande och energisk person. Någon med många vänner, som är lycklig över att leva, aldrig bitter eller sur, är nyfiken och gillar att resa. Men är det rätt? För ser vi till Nationalencyklopedins ordlista handlar det om "en som utnyttjar och njuter av livets glädjeämnen". Och glädjeämnena i livet är ju oerhört subjektiva. Så då borde det vara möjligt att vara levnadsglad även om man helst vill vara ensam, inomhus och glo på på TV dagarna i ända - om det är det bästa man vet i livet.
Eller...?

Inga kommentarer: