lördag 6 januari 2007

Det var ju min idé ju....



Har Ni nå’n gång sett något eller läst något när Ni känt att "det DÄR skulle ju JAG ha gjort"?! Om man bara kommit på idén först, alltså…
En av de första gångerna den känslan infann sig var 2000 när jag stod med Ester Pollacks avhandling "Medier och Brott" i handen: PRECIS vad jag alltid velat skriva om, jag visste bara inte om det innan… En annan sån grej är "
The Cookbook Café" som drivs av systrarna Eisenman på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Förutom alla godsaker på den ordinarie menyn och möjlighet att köpa och läsa all världens kokböcker, lagar de varje vecka två rätter ur två nya böcker. Så himla underbart! Men ett sånt ställe kan man inte vara tvåa med, så varför var det inte jag som besökte en engelsk upplaga i Notting Hill och bestämde mig…? Men det behöver ju inte alltid handla om lukrativa affärsidéer eller forskning. Det kan vara allt från enkla uppfinningar som de små plastplupparna på skosnörena, slickepotten eller hopvikbara flyttkartonger till att komma på hur i h..vete man trär på små, små pärlor på fluffig och luddigt garn när man stickar (jag vet…).
Vad önskar Ni att Ni varit först med?

Inga kommentarer: