fredag 22 december 2006

Julstress - en fråga om inställning


Fredag den 22 december kl. 15.I princip inte en julklapp inhandlad, än mindre all julmat. Och jag är långt ifrån ensam. Hela stan fullkomligt kryllade av julstressade människor på dåligt humör. Överallt hördes suckar och irriterade mobilsamtal och stressade julklappsköpare armbågade sig fram utan så mycket som ett "förlåt". Å det var just det. Jag gillar att köpa julklappar! Å visst hade jag önskat att jag gjort det för länge sen, men har jag inte varit ute i tid räknar jag iskallt med att det kommer vara lååånga köer, trångt på tuben och stängda bankomater. Ingen idé att hetsa upp sig, bara sig själv att skylla. Efter 30 minuter i bankomatkön passade jag på att stå helt stilla i den hysteriska kommersen på Hötorget och bara njuta av musiken som strömmade ut från Konserthuset, doften från de brända mandlarna och all blomsterprakt. För visst är det underbart med jul?!
Ps. Även de år vi faktiskt handlat alla klappar i tid har vi ändå gett oss i ut julstressen för att titta på hetsen dan före dopparedan. Ett år köpte vi en extra klapp i godan ro, åt tokdyr lyxlunch med vin och gick på bio innan vi återigen flanerade bland alla framspringande människor. Var som om julhelgen plötsligt fick en extra dag.

Inga kommentarer: